perjantai 3. helmikuuta 2017

Prosessin mallintaminen ja noudattaminen


Prosessi määritetään yhteistyössä operaattorien kanssa, siten että annetut rajat toteutetaan. Rajana voi toimia esimerkiksi ISO 9001 -standardi. operaattorin on tärkeää olla prosessin määrittämisessä mukana, jotta oikean elämän rajoitukset tulee varmasti huomioitua. Samalla tapahtuu operaattorin sitoutuminen sovittuun, kun itse tietää miksi joku asia on sovittu ja on itse päässyt vaikuttamaan asiaan.

Viime aikoina omassa elämässäni olen havainnoinut omaa käyttäytymistäni prosessin noudattamisen suhteen. Jaksan keskustella kohtuullisen pitkään asioista, määrittääkseni prosessin ja löytääkseni prosessia määrittävät standardit. Kun toimintatapa (prosessi) ja aikataulu on sovittu, huomaan ottavani sen annettuna. Eli noudatan sitä, vaikka noin periaatteessa olisin eri mieltä. Kun olen jotain sopinut, pyrin todellakin toimimaan sen mukaan.

Koen jänniä tunteita, kun joku ei toimi niin kuin on sovittu, kuten prosessi on määritelty. Tai jos joku prosessin määrittämisessä mukana ollut henkilö haluaa avata toistuvasti keskustelun uudestaan samasta aiheesta, josta on jo tehty määritys ja kompromissi. Tunnetasolla en voi ymmärtää miksi ei voi tehdä niin kuin on sovittu.

Prosessien mallintaminen on siis toiminnon sisäisten sopimusten tekemistä. Ja sopimuksista kiinni pitämistä.


Ja muuten, samat jorina siviilissä kotona. Pohdipa, mistä hermostut kotona? Onko yksi asia se, että on laadittu prosessi, eli sovittu, ja toinen tekeekin eri tavalla. Vai oletko se sinä? Ja milloin on hyvä unohtaa sopimukset ja tehdä omalla tavallaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti