Prosessi määritetään yhteistyössä operaattorien kanssa, siten
että annetut rajat toteutetaan. Rajana voi toimia esimerkiksi ISO 9001
-standardi. operaattorin on tärkeää olla prosessin määrittämisessä mukana,
jotta oikean elämän rajoitukset tulee varmasti huomioitua. Samalla tapahtuu operaattorin sitoutuminen sovittuun, kun itse tietää miksi joku asia on sovittu ja on itse
päässyt vaikuttamaan asiaan.
Viime aikoina omassa elämässäni olen havainnoinut omaa
käyttäytymistäni prosessin noudattamisen suhteen. Jaksan keskustella kohtuullisen pitkään asioista,
määrittääkseni prosessin ja löytääkseni prosessia määrittävät standardit. Kun
toimintatapa (prosessi) ja aikataulu on sovittu, huomaan ottavani sen annettuna.
Eli noudatan sitä, vaikka noin periaatteessa olisin eri mieltä. Kun olen jotain
sopinut, pyrin todellakin toimimaan sen mukaan.
Koen jänniä tunteita, kun joku ei toimi niin kuin on
sovittu, kuten prosessi on määritelty. Tai jos joku prosessin määrittämisessä
mukana ollut henkilö haluaa avata toistuvasti keskustelun uudestaan samasta
aiheesta, josta on jo tehty määritys ja kompromissi. Tunnetasolla en voi
ymmärtää miksi ei voi tehdä niin kuin on sovittu.
Prosessien mallintaminen on siis toiminnon sisäisten
sopimusten tekemistä. Ja sopimuksista kiinni pitämistä.
Ja muuten, samat jorina siviilissä kotona. Pohdipa, mistä
hermostut kotona? Onko yksi asia se, että on laadittu prosessi, eli sovittu,
ja toinen tekeekin eri tavalla. Vai oletko se sinä? Ja milloin on hyvä unohtaa
sopimukset ja tehdä omalla tavallaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti