keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Kuka on laatupäällikkö?


Eilen pohdittua:

Laatupäällikön tärkeimmät ominaisuudet ovat:

1. Luovien selityksen keksiminen.
 Kun tiedät, että asia on kunnossa ja toimii varmasti, mutta auditoija näkee asian täysin eritavalla. Tai kun haluat itsekkäästi ehdottomasti välttää poikkeaman oman ruuhkaisen työtilanteen takia, etkä koe auditoijan huomioita millään tavalla merkittäväksi omassa työympäristössäsi.

2. Pokan pitäminen.
Esimerkiksi kun ulkomaalaisen viranomaisen viranomaisauditissa illallisella työkaveri alkaa selittämään ihan sekavia tarjoiltavasta ruoasta ja Suomen luonnosta ja historiasta. 

Haittaa ei ole jos tuntee periaatteiltaan johtamisjärjestelmästandardeja, kuten ISO 9001, ISO 14001, ISO 13485, OHSAS 18001. Myös muun lainsäädännön tuntemisesta voi olla yllättävää hyötyä. Kuten CE-merkinnät. Hyötyä voi olla myös kaupallisesta ja teknisestä tutkinnosta, mutta haittaa todennäköisesti humanistisista opinnoista.

Mutta tärkeintä on kohdat yksi ja kaksi.

Päivän ajatuksiin kuului myös suorittaminen ja tehokkuus arjessa, sekä myös ilosta ja nautinnosta eläminen. Tästä on esimerkkejä lähipiirissä -kumpaankin suuntaan. Kumpi on tärkeämpää? Miksi? Ja ovatko ne vaihtoehtoisia? Tästä puhuttiin myös  Radio Aallon aamussa kun ajelin auringon nousussa töihin. Täytyy vielä funtsia ja kirjoitella erikseen ajatuksia jos jotain kokonaista syntyy.


Kiitos ajatuksista ja teeseurasta Maiju.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti