perjantai 17. helmikuuta 2017

Johtamisjärjestelmät -kehä, joka toistuu?

Jännää miten asiat pyörii samaa kehää.

Uusi  projekti, uusi johtamisjärjestelmäkonsultointiasiakas tai uusi työpaikka generoi aina sen, että

1) päädyn kylmiltäni suorin varataloin ilman kierrettä auditointiin. Yleensä sertifioidun järjestelmän auditointiin, puhutaan siis näistä ISO 9001, ISO 14001, ISO 13485, OHSAS 18001 jne -järjestelmistä. Tai vaihtoehtoisesti viranomaisaudittiin. Projektin alusta maksimissaan yhden kuukauden sisällä.

Tästä seuraava vaihe
2) on se, että joudun vaihtamaan vähintään yhden auditoijan. En todellakaan ala katselamaan ”kahvinjuoja-auditoijia”. Näiden hommien kulut ovat niin suuria, että auditoinnin on syytä tuottaa lisäarvoa organisaatioon. Irvokkain esimerkki on auditoija, joka saapui auditointikohteeseen myöhässä, ja siellä sitten henkilökunnalta kysyi, että olisiko teillä antaa auditointiohjelmaa. Toimipisteauditointiin oli varattu neljä tuntia, joista kaksi hän käytti kuulumisten kysymiseen ja säästä puhumiseen. HÄH?

Ja jossain vaiheen yksi jälkeen, vaiheen kaksi aikana tai välittömästi sen jälkeen, todetaan, että
3) jaaa -aletaanpas suuri muutostyö koko sertifioidussa johtamisjärjestelmässä. Syynä a) sitä ei ole pidetty ajan tasalla vuosikausiin tai b) tulee niin merkittävä standardipäivitys, että asiat pitää pohtia kokonaan uudestaan.

Näin on nyt tapahtunut neljä kertaa. Yksi organisaatio on vasta vaiheessa yksi. En ajatellut kertoa heille, että todennäköisyys vaiheeseen kaksi on suuri, koska Morticia Lean on käynyt paikalla.

Mutta onko tämä vain henkilökohtaista huonoa tuuria? Vai ehkä terävää johtamisjärjestelmäosaamista?


No, innoissani lähden taas toteuttamaan muutosta! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti