Jännää miten asiat pyörii samaa kehää.
Uusi projekti, uusi johtamisjärjestelmäkonsultointiasiakas
tai uusi työpaikka generoi aina sen, että
1) päädyn kylmiltäni suorin varataloin ilman kierrettä
auditointiin. Yleensä sertifioidun järjestelmän auditointiin, puhutaan siis
näistä ISO 9001, ISO 14001, ISO 13485, OHSAS 18001 jne -järjestelmistä. Tai
vaihtoehtoisesti viranomaisaudittiin. Projektin alusta maksimissaan yhden
kuukauden sisällä.
Tästä seuraava vaihe
2) on se, että joudun vaihtamaan vähintään yhden auditoijan.
En todellakaan ala katselamaan ”kahvinjuoja-auditoijia”. Näiden hommien kulut
ovat niin suuria, että auditoinnin on syytä tuottaa lisäarvoa organisaatioon.
Irvokkain esimerkki on auditoija, joka saapui auditointikohteeseen myöhässä, ja
siellä sitten henkilökunnalta kysyi, että olisiko teillä antaa
auditointiohjelmaa. Toimipisteauditointiin oli varattu neljä tuntia, joista kaksi hän käytti kuulumisten kysymiseen ja säästä puhumiseen. HÄH?
Ja jossain vaiheen yksi jälkeen, vaiheen kaksi aikana tai
välittömästi sen jälkeen, todetaan, että
3) jaaa -aletaanpas suuri muutostyö koko sertifioidussa
johtamisjärjestelmässä. Syynä a) sitä ei ole pidetty ajan tasalla vuosikausiin
tai b) tulee niin merkittävä standardipäivitys, että asiat pitää pohtia
kokonaan uudestaan.
Näin on nyt tapahtunut neljä kertaa. Yksi organisaatio on
vasta vaiheessa yksi. En ajatellut kertoa heille, että todennäköisyys
vaiheeseen kaksi on suuri, koska Morticia Lean on käynyt paikalla.
Mutta onko tämä vain henkilökohtaista huonoa tuuria? Vai
ehkä terävää johtamisjärjestelmäosaamista?
No, innoissani lähden taas toteuttamaan muutosta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti