maanantai 20. helmikuuta 2017

Prosessien lait ja tehottomuus


Jotta hahmotan paremmin, teen nyt tällä kertaa ihan lukumuistiinpanoja ja omaa pohdintaa.

Muistiinpanoja Tätä on Lean - kirjan luvuista 3 Mikä saa prosessit virtaamaan ja 4 Tehokkuusparadoksi.


Kaikki prosessit noudattavat kolmea lakia:

Littlen laki läpimenoaika=  keskeneräiset yksiköt x jaksoaika. 


Pullonkaulojen laki = prosessin läpimenoaika riippuu siitä prosessivaiheesta, jonka jaksoaika on pisin.Virtausyksiöt odottavat pääsemistä resurssien käsittelyyn, tästä syntyy jonoja. Esimerkkinä oikeasta elämästä jonot kaupassa tai lentokentän turvatarkastuksessa. Pullonkaulan tunnistaa siis siitä, että sen eteen muodostuu jono. Pullonkauloja voi siirtää, mutta niitä ei voi poistaa kokonaan tai välttää. Ne ilmaantuvat toisaalle.


Vaihtelun laki = mitä enemmän on vaihtelua, elikkäs eroja virausyksikössä, sen enemmän se vaikuttaa prosessin tehokkuuteen ja lämpimenoaikaan.


Tehottomuuden lähteet:

Pitkä läpimenoaika ->toissijaiset tarpeet - ei lisäarvoa asiakkaalle?

Monta virtausyksikköä prosessissa yhtä aikaa

Uudelleen aloittamisen tarve -> lisätyö ~ tuottaako työntouhu lisäarvoa asiakkaalle?
Siirtojen määrä lisää laatuongelmia. Rikkinäisen puhelimen syndrooma, kukaan ei ota vastuuta kokonaisuudesta.

Virtaustehokas organisaatio = viestijoukkue

Näillä viikonlopun opisekuljen ajatuksilla uuteen viikkoon. 

Aurinkoa! <3

Sain viikonloppuna tosi nättejä kukkia, niin laitanpa kuvan tähän. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti