maanantai 15. toukokuuta 2017

Sisäinen toimittaja-auditointi

Olin tekemässä omistamamme toisen tehtaan prosessille toimittaja-auditointia. Jännä ajatus ylipäätään, että itse arvoimme itseämme toimittajana. Tavoite oli katsoa prosessin taso ja myös keskustella ja opastaa. Ihan hyvällä tasolla tämä onnistuikin.

Olin ilmoittanut pari viikkoa ennen, että tulemme auditoimaan ja viikkoa ennen toimittanut agendan. Kun pääsimme perille, tehtaan vetäjä oli hieman hämmästynyt, että ai nyt te tulitte, ja tekemään mitä? Tiedän, että heillä on kova kiire, monta kiireellistä asiaa hoidettavana. Mutta auditointiin menee kyllä ainakin kaksinkertainen määrä aikaa, jos haastateltavat pomppii koko ajan erisuuntiin tekemään muita töitä. Onneksi olen paljon auditoinut paljon, niin pystyin hallitsemaan tilanteen siten, että kaikki asiat tulivat käsitellyksi. Ärsyttävää on se, että muutamat asiat jotka viimeksi sovittiin ja ovat helppoja, ovat hoitamatta. Noin periaatteessa olen kiltti laatupäällikkö, mutta nyt piti sanoa vähän tiukemmin, että olisiko jo aika.

Yhtäkaikki, auditointi saatiin suoritettua, yhtään suurta poikkeamaa ei löydetty, pientä kehitettävää tietysti paljon. Ja kohta on raporttikin laadittu. Mutta taas tuli paljon itselle uutta pohdittavaa. Miten varmistetaan eri toimipisteiden toiminnan yhtenäisyys, niinku oikeassa elämässä? Miten voin auditoinnissa varmistaa, että kysymykseni on ymmärretty ja operaattorin vastaus on minulle selkeä, kun yhteistä kieltä ei ole ja tarvitaan tulkkia.


Ehkäpä olisi syytä enemmän ajatella itse itseämme toimittajana ja asiakkaana, sekä arvioida toimintaa molempiin suuntiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti